Food in Life - Yiyecek, İçecek, Mekan ve Gastronomi Kültürü Portalı -
foodinlife.com.tr - makale / Eklenme Tarihi: 28.03.2012

Tedarikçi gıda firmalarının satış elemanı konusunda eksiklikleri!

Executive Chef Ramazan Kır
Turizmde gıda satış firmaları önemi çok büyüktür yenilen ve içilen gıdalar diye ayıra biliriz.   Gıdaların tüketici firmalara otellere ve restoran vb. yerlere satış yapmaktadırlar.
Firmaların altın kurallarından bir kaç tanesini hatırlatmak gerekirse ;
A: Doğru imalat
B:Doğru satış politikası
C:Doğru elaman politikası
Gıda firmalarının tanıtım ve pazarlama konusunda en büyük eksikleri satış elamanları, satmış olduğu gıdayı tanımıyor tanıyorsa da sadece birkaç özelliğini biliyor.
Bu  genellikle firmaların  %80 ‘inde aynı . Bu  konuyu yazmamdaki neden işimizin gereği devamlı  karşılaşıyor olmamız.
Firmalar  üniversite mezunu ağzı laf yapan  birini bulduğunda eline bir çanta  tamam
Ne sattıkları  malzemeyi  tanıyorlar  nede  konuşmasını biliyorlar  konuştukları zaman işe hakim  gibi görünmeye çalışıyorlar .
Burada  amaç  onları eleştirmek  ve  basit  görmek değil   yaptıkları  işle yetersiz  kalıyorlar
Olması  gereken  gıda  firmasının,  satış elamanlarının   satış yaptıkları gıda  ile ilgili eğitim  almalarını sağlamak.
Bu   gıda  firmalarının  zorunlu   yapmaları gereken görev olması gerekir
Bir de olaya şu açıdan  bakmak lazım,   satılacak gıdanın   satış elamanına  gelesiye  kadar  ne aşamalardan  geçiyor  bunun  maliyet  hesabı  ne  kadar ?
Satış elamanın maliyeti  ne kadar ?  Genel  maliyetin  %  kaçına  bedel ?    
Tüketici  açısından baktığın zaman    alınacak  gıdaların veya  yeni ürünlerin özelliklerini  satış   elamanı tarafından  verilen  bilgi kadar  oluyor  sonuç  bu .
Tabi    satış yapmak  için  verilen  bilginin  doğru olup  olmadığı  demo denemelerinde  ve  kullanmaya  başlayınca  ortaya  çıkıyor .
Tüketici  firma açısında   şöyle bir  durum  çıkıyor  
Gelen  gıdanın  alım aşamasında  Satış Elamanı ,Mutfak Şefi, Gıda Mühendisi ve Depocu   oluyor
Gıda  teslim alma  kuraları  ISO 22000  kurallarına göre  alınıyor .  Bu durum da  satış elamanı  karşısında  bulunan  ekibin  deneyimi satış elamanının  işe hakimiyetini ve kalitesini  ortaya  çıkarmaktadır .
Bilgi sahibi olmayanların standart lafları var  (Hiç  bir yeden şikayet almadık.  Tek  sizde sorun çıktı. Siz sorun çıkarıyorsunuz. Ben  ilk kez  sizde  karşılaştım bu sorunu.  Beyefendi siz bu işten anlamıyorsunuz  vb)  .
Bilgi  yetersizliğinden  ve  verilen  yanlış bilgiden dolayı   gıda  firmalarının   Pazar  payını ne kadar  etkiliyor ? Bunlarla  devamlı karşılaşıyoruz.
En  önemli etkende  firmalar  hakkında  ön yargı  oluşuyor  bilgi  eksikliğinden veya  verilen  yanlış bilgiden dolayı.
Rekabet  sistemi ortadan  kalkıyor  tekelleşmenin  önü açılıyor .
İşin  kolay tarafı varken yani  satış elamanlarını eğitmek ve doğru bilgi  sahibi   olmasını sağlamak  daha kolay olur diye düşünüyorum.
O  zamanda  şöyle bir sorun çıkıyor. Gıda firmaları “Kardeşim ben  eğitim veriyorum  adam  daha sonra çıkıyor “ diyorlar  buda  doğru  ama   bu  her işte olan  bir  risktir.
Burada  amaç    üreten  ve tüketenlerin  arasında  köprü vazifesi gören   satış elamanlarının daha  bilgi sahibi  olmalarıdır.

Sevdiğim  bir sözle  konuyu  bitirmek istiyorum .
(BİLGİ  SAHİBİ  OLMADAN  YETKİ SAHİBİ OLMAK ) Üretici ve tüketici  firmaların  en büyük gördüğü zarardır.
İyi  bir  sezon geçirmek dileği ile
Saygılarımla

Yorum Ekleyin :

İçeriklere yorum ekleyebilmek için lütfen kullanıcı girişi yapın.